Autonomie als kernconcept
Moet nog geschreven!!
De ‘Kleine Professor’ is je intuïtie, het deel van jou waarmee je feilloos ziet of weet: ‘die meneer jokt’, of ‘als ik een beetje brutaal ben, val ik bij die leidinggevende in de smaak’, of ‘deze mens heeft behoefte aan een knuffel’.
In TA terminologie is de Kleine Professor ‘de Volwassene in het Kind’ (Eric Berne). De Kleine Professor ontwikkelt zich vanaf de leeftijd van een half jaar tot ongeveer anderhalf jaar, toen je als kind - volgens je eigen, kinderlijke logica - probeerde te begrijpen welk gedrag je ouders van je verwachtten, waar je liefdevolle aandacht voor kreeg en wat je juist niet moest doen.
In je volwassen leven huizen er al je strategieën om problemen op te lossen. De energie die bij de Kleine Professor hoort, is de energie van de nieuwsgierigheid, het experimenteren, het creëren.
Ik heb lang geleerd om niet naar mijn kleine professor te luisteren. Daar had ik zo mijn redenen voor: er niet naar luisteren was vaak gemakkelijker, sociaal wenselijker, minder eng, minder confronterend, minder pijnlijk.
Tegenwoordig ben ik gek op mijn kleine professor. Het is het deel van mij waarmee ik speel, uitprobeer, maak, experimenteer.
Het is ook het deel waarmee ik aanvoel, jou bijvoorbeeld.
Bovenal is het het deel van jou waar ik aanspraak op doe: diep vanbinnen weet jij voor jezelf hoe de dingen zitten en moeten, wat jij nodig hebt en waar jij je op hebt aangepast.
Ik kan niet meer zonder. En jij?
Jouw en mijn Kleine professor samen hebben lol, zoeken grenzen op en zetten nieuwe stappen.
Brontekst: TA academie
De ‘Kleine Professor’ is je intuïtie, het deel van jou waarmee je feilloos ziet of weet: ‘die meneer jokt’, of ‘als ik een beetje brutaal ben, val ik bij die leidinggevende in de smaak’, of ‘deze mens heeft behoefte aan een knuffel’.
In TA terminologie is de Kleine Professor ‘de Volwassene in het Kind’ (Eric Berne). De Kleine Professor ontwikkelt zich vanaf de leeftijd van een half jaar tot ongeveer anderhalf jaar, toen je als kind - volgens je eigen, kinderlijke logica - probeerde te begrijpen welk gedrag je ouders van je verwachtten, waar je liefdevolle aandacht voor kreeg en wat je juist niet moest doen.
In je volwassen leven huizen er al je strategieën om problemen op te lossen. De energie die bij de Kleine Professor hoort, is de energie van de nieuwsgierigheid, het experimenteren, het creëren.
Ik heb lang geleerd om niet naar mijn kleine professor te luisteren. Daar had ik zo mijn redenen voor: er niet naar luisteren was vaak gemakkelijker, sociaal wenselijker, minder eng, minder confronterend, minder pijnlijk.
Tegenwoordig ben ik gek op mijn kleine professor. Het is het deel van mij waarmee ik speel, uitprobeer, maak, experimenteer.
Het is ook het deel waarmee ik aanvoel, jou bijvoorbeeld.
Bovenal is het het deel van jou waar ik aanspraak op doe: diep vanbinnen weet jij voor jezelf hoe de dingen zitten en moeten, wat jij nodig hebt en waar jij je op hebt aangepast.
Ik kan niet meer zonder. En jij?
Jouw en mijn Kleine professor samen hebben lol, zoeken grenzen op en zetten nieuwe stappen.
Brontekst: TA academie